Tog en tuktuk till grottan och blå lagunen

Vang Vieng e nåt nytt

Vi kom igår, och det kändes verkligen som att man hamnar på vischan. Vilket vi väl också har, men när mörkret föll och vi började promenera runt med en nyfunnen dansk vän visade sig stan vara större än vi först trott.

Vang Vieng är ett "backpackerställe"  främst känt för sin tubing, = att åka med tuktuk några kilometer uppåt längs floden, och sedan långsamt glida tillbaka i varsin stor badring, och stanna på de barer som ligger utplacerade längs vägen. Vi ska nog testa det imorgon eller så. Idag är planen att ta oss till Blue lagoon. Vi har hört att det är mycket folk på liten yta, de låta ju lite som gamle vanlige blå lagunen.

12 kr

...kostade det att ta sig tur och retur till buddhaparken med den lokala bussen. Ungefär 45 minuter i varje riktning, och hostelet erbjöd samma tur för 70 kr. Fast det är ju alltid lite bökigt att veta vart man ska av, särskilt när man är enda turisterna på bussen och ingen pratar engelska.

Men vi kom fram och det var så stillsamt. Väldigt lite folk, och bakom en staty satt en kille och spelade flöjt.

Det finns mer än ett sätt att göra rätt

Sleeping bus till Vang Vieng. Avgick 20:30 igårkväll och skulle vara framme 05:30 imorse. Det var fräscht och mysigt, och jag sov lite till och från hela natten.

Vaknade vid 04:30 och tänkte att "Nu är det bara en timme kvar, lika bra att hålla sig vaken så man inte missar att kliva av."
Den var framme först klockan sex, alla klev av och vi tog en lokalbuss in till centrum. Det såg inte ut som jag tänkt mig. Vi hade hört att Vang Vieng var ännu mindre än Luang Prabang som vi kom ifrån. I Lonely Planet hade jag läst att man skulle "gå västerut och sedan svänga höger" så skulle man nå den lilla huvudgatan med alla guesthouses och restauranger. Nu åkte och åkte vi. Försökte hitta skyltar eller restaurangnamn som innehöll "Vang Vieng", men såg inte en enda. Till slut såg jag däremot ett par styckna med "Vientiane", vilket bekräftade det jag redan börjat ana.

Så - nu råkade vi visst hamna i huvudstaden istället! Tanken var att vi skulle ta oss hit efter Vang Vieng. Vi har tagit in på ett hostel för 2 nätter i alla fall, och så får vi väl se hur vi gör sen. Ingen större skada skedd!
Susanna vaknade tydligen av att vi stod stilla och busschauffören ropade något vid 03:30, så Vang Vieng ligger nog bara ett par timmar härifrån.

Sakta vi gå genom stan

Ikväll tar vi nattbussen till nästa stad, Vang Vieng. Så idag är det långsamt och lugnt. Frukost med högläsning ur gotlandstidningen (på mobilen alltså), promenad genom ett tempelområde, och nu sitter vi på ett café. Lurar i alla öron, lite fika, dagboksskriverier och wifi.

Kouangxi Waterfalls

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst
Den bästa dagen är en dag av törst
Nog finns det mål och mening i vår färd
men det är vägen, som är mödan värd
Det bästa målet är en nattlång rast
där elden tänds och brödet bryts i hast
På ställen där man sover blott en gång
blir sömnen trygg, och drömmen full av sång

Bryt upp, bryt upp
Den nya dagen gryr
Oändligt är vårt stora äventyr!

Karin Boye

So ist Luang Prabang

Igår gjorde vi nada. Och ändå kändes det som en av våra mest intrycksfulla dagar på hela resan. Vi strosade runt och fick till slut ett ganska bra grepp om den lilla världsarvsstaden, med sina många tempel och caféer och sitt franska koloniarv.

Tack för kommentarerna förresten, mostrar och filippor osv!! De e kul. För mig är det ju typ 30% av resglädjen att få fota, lägga på nå' passande filter och sen dela det med er som är intresserade. Det blir min lilla pysselmeditation när vi kommit hem till vårt guesthouse om kvällarna.

2 glimtar av igår när vi fick leka både Lost och slavskepp

En Slow Boat som la ner ("there was a tiny fire in the enegine" som en av britterna förklarade saken, loas-folket sa ingenting), hoppiland på en flodstrand, upplockade av en mindre båt (egentligen var vi för många redan på den förra), och sedan några härliga trängseltimmar kvar till Luang Prabang!

Luang Prabang står med på UNESCOs världsarvslista. Vi hann inte se så mycket igårkväll (förutom en nattmarknad där man verkligen ville shöppa löss), men jag återkommer!

Mitt i ingenstans

06:20 i gårmorse lämnade vi vårt guesthouse i Chiang Rai. Efter två timmars minibussfärd var vi framme i Thailändska gränsstaden Chiang Khong. Där fick vi stämpla ut oss från landet och fixa foton till visum. I buss åkte vi sedan över floden till Laos (Och på bussen satt en thailändsk kvinna som gick bananas och började ta selfies med oss och sjunga nåt på thai.)

Vid tolv hoppade vi på den Slow Boat som ska ta oss längs Mekongfloden till Luang Prabang. Ett bergigt landskap, och titt som tätt kommer små byar med bambuhyddor. Jag har läst att många av dessa byar helt saknar elektricitet, och inte kan nås på annat sätt än via floden. Det är lätt att förstå när man ser dem. Mitt i ingenting står plötsligt en liten pojke och man tänker "VAD gör du DÄR?". Och sen ser man kanske en liten, liten stig. Och lite längre bort dyker några bambuhyddor upp.

Landskapet var sig väldigt likt längsmed hela vägen, så man blev nästan lite "avtrubbad". Jaha, ett till berg, en till liten folksamling som tvättar kläder eller fiskar i floden. Jag fick liksom ständigt påminna mig själv om att reflektera över det jag såg - de lever faktiskt här. Mitt i ingenstans.

Nu är klockan sju och vi har just beställt in frukost. I natt har vi bott i Pakbang, den enda "moderna" by vi sett längs vägen. Klockan nio åker vi vidare och framåt eftermiddagen är vi framme.

Tjuvkik in i nån annans liv

I bergen över Chiang Rai bor flera olika "hilltribes" (hur översätter man det?) Vi besökte byarna Lisu och Lahu. Det var en helt vanlig tisdageftermiddag, så de äldre barnen var i skolan och männen ute vid odlingarna, kvar i byn var främst kvinnor och småbarn.

Det var fint. Stillsamt. De levde sina liv - några byggde på ett nytt hus, och i hyddan på bild nr 2 skymtade vi en öppen eld där det lagades mat. Guiden köpte en påse godis som han delade ut till barnen vi träffade. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka om det? Kändes lite tveksamt, särskilt eftersom att jag genast drog paralleller till att vi fått varsin påse frukt att mata elefanterna med tidigare under dagen. Det blir ju en märklig situation, att vi liksom kommer dit för att "titta på dem".

Jag vet inte. Men de verkade inte direkt störda av vårt besök, och det var ju bara vi tre + guiden. En äldre kvinna bjöd på minibananer och te (varmt vatten med hösmak).

Och så fick vi skumpa fram på elefant i 30 min

Satt mest och skrattade åt hur komisk Emmie såg ut där hon hoppade runt på sin elefant.

Han satt och mumlade lite med elefanten, jag hoppas att de tycker om varandra.

Försök till selfie med elefanten.

Och så en teodling.

Vitt i Chiang Rai

Idag har vi gjort mycket. Det blev bara en heldag i Chiang Rai, vi åker vidare till Laos redan imorgon, men vi betalade en guide som såg till att vi fick se så mycket som möjligt av trakten.

Vi kommer åka Slow Boat in i Laos, en tvådagarstur längs Mekongfloden. Någonstans på vägen kommer vi stanna över natten. Jag vet inte när om det kommer finnas något wifi i detta någonstans, så vi hörs kanske om ett par dagar. Men jag kanske tidsinställer ett par inlägg från Chiang Rai-upplevelserna, så står det inte helt stilla här på bloggen?!

Låt oss börja med dagens första stopp: White Temple.

Ibland hamnar man rätt

Ja nu är vi i Chiang Rai, högst uppe i Thailand, alldeles nära "The Golden Triangle" där Thailand möter Burma och Laos.

Vi bokade ju båt och flyg och alltihop kvällen innan avfärd från Lipe, och på flygplatsen i Bangkok googlade jag "cheap hostel Chiang Rai", bara för att ha en adress att ge taxichaffisen när vi kom fram. Väl framme visade det sig vara ett toppställe. Vi har ett rum med fyra sängar i ett hus i traditionell stil. På gården har de en mysig restaurang där vi just tagit varsin citronjuice. 25 kr natten känns bra när vi kommer direkt från förhållandevis dyra Koh Lanta och Koh Lipe.

Vi har knappt gått utanför guesthousets grindar, jag tog bara en snabb sväng runt kvarteret förut. Efter detta resedygn behövde vi kollapsa i varsin säng ett par timmar.

(Testade fjärrutlöstar-appen jag har till min kamera)

Uppdatering från Bangkok

Klockan är 09 och jag sitter på Bangkoks flygplats, en mellanlandning på väg till Chiang Rai. Tänkte att jag kunde passa på att göra en liten uppdatering.

I gårmorse då vi hoppade på longtailbåten vid stranden på Koh Lipe. Det finns ingen hamn på ön, så färjan stannar vid en "terminal-flotte" längre ut i viken.

Efter färja till Langkawi tog vi flyget till Kuala Lumpur, som visade sig ha en väldigt fin flygplats. Vi ockuperade en stolsrad och fick några timmars sömn i alla fall. Här är klockan 04, Starbucks har just öppnat och vi får lite frucka.

Alltid spännande att hamna i ett nytt land, om så bara för en mellanlandning. Malaysia är muslimskt, så i anslutning till toaletterna finns också bönerum. Häftigt tycker jag.
Det har varit lite samma sak i Thailand, man blir påmind om hur närvarande religionen faktiskt är i så många människors vardag. Längsmed thailändska gator och på restauranger finns alltid små altare med statyer och "offergåvor" (typ en burkcola med sugrör i eller nåt).

Nu går vi till gaten. Ha en fin dag där hemma!

Sista dagen på Lipe

Efter lite internetstrul är biljetterna bokade, imorgonbitti lämnar vi Koh Lipe. Först färja till malaysiska ön Langkawi, bara en och en halv timme härifrån, och därifrån flyg till Kuala Lumpur (Malaysias huvudstad). Vi kommer fram dit på kvällen och tänkte spendera natten på flygplatsen, för nästa flyg går redan 06:45 - mot Chiang Rai i norra Thailand.
Hur länge vi stannar där vet jag inte ännu. Jag har hört att det ska vara väldigt fint, så kanske blir det ett par dagar, eller så åker vi vidare direkt. Chiang Rai ligger nämligen nära gränsen till Laos - vårt nästa mål på resan.

Nu sa vi godnatt här i våra våningssängar. Brittiska Victoria har just legat och berättat om sin resa och sitt kärleksliv. Innan dess berättade hon att tjejerna i rummet intill såg råttor på toaletten i gårnatt. En har bitit hål i Susannas kånken. Härligt va?

T.ex. detta har hänt

Lite från Lipe

Den bungalow vi bodde på första natten på ön.

En promenad till Sunset Beach, ungefär 10 minuter från den strand där vi bor.

Sunset Beach visade sig vara väldigt mysig och helt öde...

...bortsett från en liten bar där en liten kvinna stod och sålde drickbart. Hon spelade musik och det kändes som att hon bara stod där just för att vi skulle komma intrampande och köpa varsin Cola.

På Pooh's Bar är det filmvisning varje kväll (storbild som inte syns här på fotot). Vi såg The Perfect Getaway (tror jag?) häromkvällen. Väldigt skum film, men det var skönt att nästan somna där på golvet.

Det var lite av Lipe-idyllen. Allt är förstås inte idyll! Idag dök vi, och det passade inte alla 3. Mycket att lära sig och speciella omständigheter, sådär under ytan. Vi får se hur det blir imorgon, om någon/några av oss dyker mer, men jag tycker att det var en häftig upplevelse!

The dog whisper

Några bilder från häromdan på Lanta

Vi var ganska mätta på Long Beach. Det var superfint, men efter två heldagar tyckte vi att vi kunde stället. Fast vi var inte lika mätta på goda maten från restaurangen Papaya, eller på guesthouse-Max. Innan vi åkte fick han en symbolisk avskedsgåva. Sen gav han oss varsitt halsband, varsin tygplansch (nåt buddhistiskt), och en hel näve små, enkla, vita armband. Det är sådana som buddhistiska munkar brukar bära/ge bort. Han tänkte att vi kunde dela ut dem till våra vänner och människor vi träffar.

Bara en liten grej

Gillar den här grejen med att man tar av sig skorna här i Thailand. I mataffärer och småbutiker - mysigt!

Efter tre timmars guppande och gungande och studsande

På Koh Lipe sen i eftermiddags! Vågig Speedboattur hit, men vi överlevde den också.

Här är det väldigt litet. Koh Lipe har bara en huvudgata, "Walking Street", stranden är som potatismjöl och vattnet sådär som man önskar.

I natt sover vi i en bungalow bakom en restaurang. Väldigt enkel. Men imorgon flyttar vi till Backpacker hostel. Hostelet hör till en dykfirma, så där passar vi förmodligen på att ta en dykcert. Pratade med den franska instruktören idag, och han verkade väldigt sympatisk och seriös. Och lite halvkass på engelska, vilket gör att han är lätt att förstå för en halvnoob som mig.

Nu är det skymning och vi ska väl snart äta. Restaurangen vi bor på har seafood barbeque, de har förberett under eftermiddagen och nu har de ställt ut en balja med levande kräftdjur och en stor isbädd med färsk fisk. Men man kanske ska vara lite försiktig med seafood? Vi gillar ju egentligen typ kycklingrätterna bäst.

Då har man vart med om det, också

Nä, så tröttsamt. Skrev just ett ganska långt inlägg om gårdagen, och så försvann det. Synd för er, för de va rätt spännande.
Snabb sammanfattning i punktform:
• Igår var: strand, solkräm, bad, solkräm, thai pancake, bad, bok, solkräm osv.
• Jättegoda vårrullar på restaurangen mittemot vårt guesthouse.
• Tjejen vid bordet intill vårt fick ett epilepsianfall, ramlade till golvet men killen hon var med hann precis fånga upp henne. Jag irrade omkring efter kuddar, och Emmie blev kommenderad att sätta sig vid hennes huvud, "I need a girl, she will screem if she sees a guy when she wakes up!"
Anfallet tog slut ganska snabbt, och efter en stund hade hon vaknat och kunde orientera sig med verkligheten igen.
• Umgänge med de andra guesthouse-gästerna, och Carl.
• Tuktuk till The Irish Embassy för att kolla på fotboll. Jag kollade sådär mycket. Men träffade en katt inne på toan och den var snäll.

Thaimout och skype till Chiang Rai

Nu är klockan 02 här och bara 20 hemma hos er. Vår första kväll på Lanta blev bra. Promenerade längs stranden och satte oss sedan för att äta på strandbaren "thaimout". Det var så fint där, med musik och solnedgång. Vi satt mest bara tysta.

När vi kom tillbaka till hostelet satt föreståndaren Max där tillsammans med irlänska Kiera. Hon har bott här i några dagar och på något märkligt sätt har de två utvecklat sitt eget språk. Kiera blir tolken mellan Max och de andra gästerna som kommer till guesthouset. Hon förklarade för oss att Max kom hit för åtta dagar sedan, från Chiang Rai i norr. (Staden vi kanske tänkte åka till för att korsa gränsen till Laos) Han hade sett en annons i någon tidning och ringt upp managern, och sedan fick han åka hit för att starta upp stället. Han städade alltihop på en dag och öppnade för gäster för en vecka sedan. Själv bor han i ett tält på balkongen. Han tycker att det är väldigt roligt att umgås med oss gäster och han skypade hem till familjen i Chiang Rai för att visa upp oss.

Kiera är extremt social. Hennes man är fiskare och kommer från Alaska. Han är mer av det folkskygga slaget, så när Kiera sitter i receptionen i timtal och pratar med oss eller Max, då håller sig maken på rummet. Men jag som svensk känner att jag kan relatera mer till honom egentligen.

Vår gymnasiekompis Carl är här på Koh Lanta och bor på stället vägg i vägg, så plötsligt stod han bara där utanför dörren. Det blev en kväll tillsammans med Max, Kiera, Carl, hans nya vänner, en australiensisk kille och en finsk tjej som bor på vårt guesthouse.

God natt!

Phuket - Phi phi - Lanta

Klockan 11 i förmiddags klev vi på färjan i Phuket. Ett par timmar senare var vi på Koh Phi Phi och åt en lunch, och sedan vidare till Koh Lanta.

Nu bor vi på ett hostel vid Long Beach. Lilla förvirrade hostelägaren Max öppnade för en vecka sedan och kan knappt någon engelska, men snäll är han. Vi bokade tre nätter på en gång och kunde förhandla ner priset till 700 bath/natt. Ska bli skönt att bara få VARA här ett tag.

Vi skiter i koh tao

Det var ju dit vi var på väg, till Koh Tao utanför östra kusten, men vi ändrade resrutten lite. Det blev så bökigt att pussla ihop buss- och båttider. Så nu går vi på vår ursprungliga plan: mot lilla fina Koh Lipe! I princip så sydligt man kan komma i Thailando, tror jag. På vägen stannar vi på Koh Lanta i några dagar, kanske blir det ett dykcert där.

Ikväll blev det olika kycklingrätter på ett mysigt ställe vid floden. Servitören lärde oss att man skulle göra så: beställa många rätter och DELA. Han gick inte med på att vi skulle beställa flera tallrikar av samma sort - töntsvenskar.

Nu slocknar jag snart, hej.

Hej från Phuket

Denna första dag i Phuket town blir också vår sista. Vi har tagit det extremt lugnt: Researchat för resan härifrån, druckit smoothie och hängt i varsin stol i den öppna receptionen här på vårt guesthouse. Värmen dödade visst hungern, för nu är klockan 18:36 och vi ska snart äta dagens första riktiga mål mat.

Dygn 1

Förseningar i Berlin.

Fullkomligt vidrig flygplanspasta (-:

Utanför flygplanet i Abu Dhabi. Visst syns det att det är Förenta Arabemiraten och inte Skavsta?!

Framme! Pork soup på Phuket-hak!

Möms.

Godnatt!

Hejdå alla mammor och pappor på hamnterminalen